Social Selling? Wat moet ik daar mee?

Steeds meer ondernemers, directies en managers gebruiken LinkedIn in hun zoektocht naar nieuwe business. Echter, de meesten vragen zich nog steeds af: Hoe zet je LinkedIn dan in?

Ik kan daar dan heel ingewikkeld over doen met allerlei theorieën. Maar het beste antwoord op die vraag is een wedervraag te stellen: Hoe doe je nu zaken dan?

Social Selling
De antwoorden die je dan krijgt, komen bijna altijd op de volgende stappen neer: ZienGezien wordenDelenVerbinden en dan pas Zaken doen. Het mooie is dat LinkedIn precies zo kan werken voor jou, we noemen dat alleen dan Social Selling.


'Sociaal verkopen? Sorry, maar ik wil gewoon geld verdienen.'

Je zou Social Selling als volgt kunnen definiëren: 'Alle acties die tot doel hebben via sociale media contact te leggen met potentiële klanten, waardevolle relaties op te bouwen en op die manier een verkoopproces te starten' (bron: salesquest.nl)

Know - Like - Trust factor

Alle sociale media, dus ook LinkedIn, werken via de Know-Like-Trust-factoren.

Know - Klanten moeten jou eerst kennen en van jouw bestaan afweten.

Like - Klanten moeten jou gaan waarderen en leuk vinden.

Trust - Ben je de eerste 2 fasen door dan zit je dicht tegen vertrouwen aan. En zonder vertrouwen, geen koop.

Als je deze 3 factoren over de eerdergenoemde 5 stappen heen legt, zie je de overeenkomsten. Laten we die 5 stappen er nog eens bijpakken en toelichten.

5 stappen van Social Selling

Zien

Iedere gebruiker van een Social Media platform kijkt naar anderen en wat anderen te vertellen hebben. In het geval van LinkedIn bekijken ze profielen (heb jij ook zo'n hekel aan die anonieme gluurders?) en scrollen door hun tijdlijn heen op zoek naar interessante informatie.

Gezien worden

De meeste professionals die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging of opdracht zorgen daarnaast voor een zo volledig mogelijk en professioneel profiel. Want een eerste goede indruk achterlaten, is het halve werk nietwaar? Kijk eens naar je eigen profiel en wees dan eens eerlijk: laat jij een goede eerste indruk na?

'Wist jij dat wij binnen 0,1 seconde na het zien van een foto
​bepalen hoe wij over een ander persoon denken?'

Helaas is er ook een deel die dat 'Gezien worden' doorvoert door heel vaak iets over zichzelf of hun bedrijf te posten, hoe goed ze zijn en dat ze alweer een nieuwe klant hebben binnengehaald. De vraag is of dat echt helpt. Ja, je wordt gezien en er zijn mensen die zich graag voegen bij 'winnaars'. Echter, bereik je het uiteindelijke doel: zaken doen. Volgens Amerikaans model wel, hier in Nederland kijken we toch nuchterder tegen dit soort borstklopperij aan.

Delen

Dat uiteindelijke doel krijg je eerder in zicht door jouw kennis en expertise ter beschikking te stellen aan je netwerk. Eigenlijk begint hier, mijns inziens, het Social Selling gedeelte pas echt.

Verbinden

Is die kennisdeling relevant en interessant genoeg, dan krijg je vanzelf reacties vanuit jouw netwerk. En je zult zien dat ook mensen buiten je netwerk je gaan vinden.

Zaken doen

Zo breidt je je netwerk uit, wordt je gezien door velen, vergroot je je autoriteit op jouw vakgebied en, als je commerciële skills goed zijn, bereik je je doel. Vergeet niet dat dit laatste ook een nieuwe baan kan betekenen.

Ja, dat klinkt allemaal heel mooi Jeroen, maar….

Natuurlijk, er zijn genoeg redenen te verzinnen om er niet aan te beginnen. 'We hebben het druk zat' - 'Ik heb daar helemaal geen tijd voor' - 'Mijn verkopers moet verkopen' - 'Dan heeft iedereen een super profiel en worden ze weggeplukt' en ga zo maar door.

Allemaal waar….en bedenk dan dat kennis delen kosteloos is, je eerst aan tafel moet zitten om te kunnen verkopen, er altijd mensen weg zullen gaan en potentiële werknemers jouw bedrijf eerst online zullen screenen voor ze überhaupt reageren op een vacature…

Goed, je wilt beginnen? Mooi! En nu?

  1. Zorg voor een zo volledig mogelijk en professioneel profiel.
  2. Inventariseer wat voor interessante content je kunt delen.
  3. Ga dit delen met je netwerk.
  4. Reageer eens vaker op posts van anderen, door te liken of commentaar te geven.

Ga niet met gestrekt been verkopen, dat werkt echt niet. Geef eerst dingen weg, kom in contact met je potentiële klant en start dan pas het zaken doen.

Tot slot

De beste tip bewaar ik natuurlijk voor het laatst. Denk eens aan 365 Business Support. Wij helpen ondernemingen een blijvend commercieel resultaat en blijvende rendementsgroei te realiseren. Dit doen wij met het aanbieden van onze consultancy, trainingen en business-coaching. Of ben ik nu alweer teveel aan het verkopen.....




Meer weten over Social Selling op LinkedIn? Ik kom graag in gesprek met jou.

Jeroen Mäkel | partner 365 Business Support
06 - 24 82 81 12
Secured By miniOrange